Emocje podczas budowania marki

Przeglądając identyfikacje obcojęzycznych firm nie zawsze rozumiemy ich treści, ale prawie zawsze rozumiemy emocje, które przekazują. Kształt, kolor, font, przestrzeń, zdjęcia, gabaryty niosą ze sobą różne rodzaje emocji. Projekt graficzny, a nawet projekt strony internetowej jest nośnikiem emocji, dopiero potem informacji.

Design może wykreować wizerunek firmy trendy i bliskiej konsumentowi. Może również wywołać wrażenie niemieckiego porządku czy brytyjskiego dystansu. Wszystko zależy od celu, jaki przyświeca marce, z którą pracujemy. Temat skierowany do kobiet projektuje się inaczej niż ten przeznaczony dla mężczyzn, gdyż każdy z nich przenosi inne emocje. Są one określone w Strategii Marki lub w głowie jej właściciela.

Powyżej key visual mBanku i Deutsche Banku(sygnet). Który lepszy? Na to pytanie nie można odpowiedzieć ten lub tamten. Zależy do jakiego Klienta ma dotrzeć i jakie emocje ma wywoływać. Oba niosą dawkę różnych emocji. Jednak w jednym i drugim przypadku emocje zostały zaprojektowane.

Kontrolę nad emocjami przekazywanymi w projektach pomaga zachować tzw. MoodBoard czyli tablica emocji. Warto ją przygotować na etapie tworzenia identyfikacji marki. Jest to zestawienie zdjęć osób i przedmiotów pokazujących emocje, jakie chcemy, aby towarzyszyły marce. Dzięki niej każde kolejne projekty trafnie oddadzą emocje, gdyż to je głównie zapamiętuje odbiorca.

Pamiętamy bardziej emocje niż to, co widzimy. Kiedy wspominamy swoich dziadków czy nawet pradziadków, to najczęściej pamiętamy uczucia, jakie z nimi się wiązały. Zapominamy, jak wyglądał ich dom czy mieszkanie. Z czasem - o zgrozo - ulatuje z pamięci wygląd bliskich nam osób. Na zawsze zostają w pamięci emocje, które towarzyszyły nam, gdy z nimi byliśmy. Pamiętamy ich charakterystyczne powiedzenia lub żarty, którymi się do nas zwracali.

Podobnie jest z reklamami. Pamiętam w pierwszej kolejności emocje, jakie w nas wzbudziły, a dopiero potem przypominamy sobie szczegóły. 

Badania neurologiczne pokazują, że mózg lepiej zapamiętuje informacje, kiedy jest w stanie pobudzenia. Uczniowie szybciej przyswajają wiedzę przekazaną w atrakcyjnej formie. Lepiej uczą się zagadnień, które sprawiły, że mózg wszedł w stan ekscytacji. 

Marka, która rozbudzi zaplanowane uczucia odbiorców, lepiej dotrze do nich z komunikatem i sprawi, że go zapamiętają. W przypadku zakupu dóbr o małym zaangażowaniu konsumenta w wybór, ważne jest, aby konsument polubił jego reklamę. 

Bardzo dobrze zapamiętujemy dżingle i hasła reklamowe

Powtarzamy hasło „Ojciec prać”, ale czy pamiętamy przebieg reklamy? Pewnie nie, ale hasło zostało w głowie. Podobnie genialny jest dżingiel „ooo Beko”. Reklam producenta AGD nie pamiętam, ale refren wrył się mi w pamięć. Chwytliwa melodia pozostaje z konsumentem jeszcze na długo po zakończeniu reklamy. Poprzez powtarzanie utrwala markę w świadomości konsumentów. Ciekawe jest jeszcze to, że dżingiel Beko nie posiada przekazu słownego(claimu), tylko samą melodię!

Co wiec na koniec? Design przenosi emocje. W połączeniu z chwytliwym hasłem skutecznie przyciąga uwagę i utrwala komunikację marki.

Zapraszam do kontaktu

Mając 10 letnie doświadczenie w branży, znając temat zarówno od strony kreacji, programowania jak i marketingu, chętnie służę radą w wyborze najlepszej “drogi reklamowej” dla Państwa firmy.

Jestem praktykiem, cenię sobie przejrzystość oferty, dobry kontakt i zdecydowane działanie.

Łukasz Sochacki
właściciellinkedin
tel. +48 603-651-245
biuro@artso.pl

ARTSO
ul. Głogowska 132/140
60-243 Poznań

Formularz

2 + 3 = ?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ARTSO Łukasz Sochacki, ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań umieszczonych w tym formularzu w celu otrzymania oferty i informacji związanych z realizacją usług. Podaję swoje dane dobrowolnie i oświadczam, że są one zgodne z prawdą. Wiem, że zgodę tą mogę wycofać wysyłając wiadomość na e-mail biuro@artso.pl używając adresu, którego zgoda dotyczy. Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się Polityce Prywatności.


ARTSO.pl - Zapraszamy do współpracy

ARTSO.pl
Agencja interaktywna
ul. Głogowska 132/140, 60-243 Poznań