Obecnie niemal każda firma decyduje się na swoją wizytówkę w internecie. Nie wspominając o tym, że marki wprost walczą o wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiednia kolorystyka, niestandardowe projekty oraz autorskie ilustracje i filmy są świetnymi narzędziami do osiągnięcia tego celu. Nowoczesna strona www kojarzona jest przez klientów bezpośrednio z cechami firmy. Warto podkreślić więc najważniejsze elementy oferty za pomocą właściwej identyfikacji wizualnej. Szczególnie, że trendy wskazują na to, że w tym roku co raz więcej firm zdecyduje się na tworzenie unikalnej, spójnej marki.
Większość stron www korzysta ze zdjęć robionych indywidualnie na zamówienie lub kupuje gotowe fotografie. Z jednej strony zdjęcie nie powinno odwracać uwagi od paska menu, jednak samo w sobie również powinno wnosić nowe treści. W żadnym razie nie może być przypadkowe – należy dokładnie przemyśleć jego tematykę i cel zamieszczenia, czyli jakie reakcje i działania użytkownika ma za zadanie wywołać. Dobre zdjęcia sprzedają lepiej niż dobrze napisany tekst, o czym można przekonać się na przykład testując swoją stronę w wersji ze zdjęciami i bez zdjęć. Ogromnie ważna jest także ich jakość – mając do dyspozycji wyłącznie fotografie w niewielkiej rozdzielczości lub rozmazane, lepiej przemyśleć inną strategię wyróżnienia.
Hero image
Co raz częściej można spotkać się z lubianym przez klientów rozwiązaniem, jakim jest duże zdjęcie na samej górze strony (hero image), tuż poniżej lub tuż powyżej paska menu kierującego do podstron lub konkretnych sekcji strony głównej. Takie miejsce strony nazywane jest także banerem lub sliderem, jeżeli umożliwia wyświetlanie kolejnych zdjęć w określonym przedziale czasowym. Duże zdjęcie na górze strony będzie pasować do witryn z układem wertykalnym, przy układach horyzontalnych lepiej zdecydować się na inne elementy wyróżniające. Ważnym aspektem technicznym zdjęć na górze strony jest również to, że pozytywnie wpływają na tempo ładowania strony i częściej niż same hasła zachęcają do dalszego czytania.
więcej: czerwonapapryka.com.pl
Materiały fimowe mogą pokazywać wizję i misję firmy lub poszczególne produkty. Pozwalają na szczegółowe zapoznanie się z ofertą przez klienta, bez konieczności przeczytania choćby jednej linijki tekstu. Ruchomy obraz jest przetwarzany przez mózg aż 60 tysięcy razy szybciej niż tekst, co jest bardzo przydatne biorąc pod uwagę przeciętny czas, w którym użytkownik decyduje o tym, czy pozostać na stronie.
Filmy mają również ogromny wpływ na konwersję – zwiększają współczynniki konwersji nawet o 80%, a w aż 90% wpływają na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej. Sprawdzają się także jako metoda na to, aby użytkownik bardziej angażował się w prezentowane treści, polecał je znajomym i udostępniał.
Efekt "wow"
Film dobrze wykonany, umieszczony w Sliderze, czyli widoczny zaraz po otwarciu strony może wywołać efekt "wow", a przecież o to nam chodzi.
Jak już wspomniano, co raz częściej słowo pisane zastępowane jest zdjęciem lub ruchomym obrazem. Aby zaprezentować produkty i usługi, na stronach www pojawiają się również gigantyczne zdjęcia asortymentu, w dużej rozdzielczości. Pomagają wyróżnić określne cechy w wydajny i skuteczny sposób. Na zdjęciach mogą pojawiać się na przykład numery, do których dopasowana opisy danej funkcjonalności tak, aby można było je szybko porównać i przeanalizować.
Szczegółowe zdjęcia
Alternatywą dla bardzo dużych zdjęć jest fotografia szczegółowa, która skupia się zazwyczaj na jednej właściwości danego produktu. Powinny mieć najwyższą jakość, dobrze robić je także pod różnymi ciekawymi kątami, aby lepiej pokazać to, co powinien zobaczyć nasz klient. Ludzie pamiętają aż 80% tego, co zobaczą i tylko 20% tego, co przeczytają – warto więc zadbać o właściwe zdjęcia już na samym początku działalności.
Zwięzłe opisy
Zmiany preferencji użytkowników dotyczące obrazu, wpływają również na sam styl tekstów wyświetlanych na stronie. Popularnością cieszą się krótkie, chwytliwe hasła oraz wyczerpujące, ale konkretne opisy produktów. Powinny skupiać się na prezentacji samego towaru albo usługi, opisywać w jaki sposób można dany produkt wykorzystać w życiu i do czego może być przydatny. Konstruując opisy należy znać swoją grupę docelową, odwoływać się do jej potrzeb i zainteresowań oraz korzystać z zasad SEO.
Trudno uwierzyć, że zaledwie kilka lat temu mieliśmy do dyspozycji niewielką ilość krojów pisma, aby uatrakcyjnić zawartość tekstową. Dziś można znaleźć w sieci ogromną różnorodność ciekawych czcionek – z jednej strony jest to odpowiedź na potrzeby samych użytkowników, z drugiej jest wynikiem niespotykanego dotąd zainteresowania typografią czcionek i krojem pisma. Firmom zależy na dobrej rozpoznawalności i widoczności ich czcionek dla swoich odbiorców.
Obecne trendy w projektowaniu stron www podpowiadają, że firmy decydują się na wyraźne, przyjemne na oka czcionki.
Projektanci stron internetowych zamieniają typografię również w narzędzie do tworzenia ekscytujących, innowacyjnych dzieł sztuki. Nowoczesne podejście do znaków pisma, to słowa i pojedyncze litery pisane artystycznymi, autorskimi stylami pisma widywane są obecnie jako trend nie tylko w witrynach internetowych. Znaki o dużych rozmiarach często zastępują nawet obrazy, stanowiąc fototapety lub unikalne wzory, które stanowią już stały element nowoczesnej sztuki użytkowej w domach prywatnych i w biurach. Trendy projektowe wskazują na duże i śmiałe literówki. Mogą występować w różnych kolorach i fakturach, imitując litery wycięte w drewnie, metalowe sztabki czy niedbałe murale.
Duże tytuły, krótkie teksty – odpowiedź na potrzeby użytkowników
Użytkowcy zazwyczaj skanują oczami tekst, nie tracąc czasu na wnikliwe analizowanie treści. Z tego powodu design dostosowuje się do nowego typu odbiorcy, obejmując wyraźne, pogrubione tytuły i skrócone wiadomości, aby szybko uchwycić rozproszoną uwagę odbiorców. Twórcy stron WWW i administratorzy decydują się na duże tytuły przyciągające uwagę. Na stronie głównej jest ich zazwyczaj kilka. Znajdują się na przykład na sliderze, określając główną misję i wizję firmy. Oddzielają także poszczególne elementy strony, kierując uwagę na kolejne informacje. Często podkreślają istotne dla firmy hasła i wyróżniki produktów. Komponowanie różnych wielkości liter może dać naprawdę ciekawy efekt, przyciągający uwagę i precyzyjnie informujący o przeznaczeniu danej witryny.
Okazuje się, że takie zabiegi zwiększają również konwersję do poszczególnych podstron. Zwiększony rozmiar nagłówków, zazwyczaj łączony jest z mniejszą czcionką tekstu poniżej. Nagłówki te kierują zazwyczaj do kolejnych podstron witryny, aby potencjalny klient mógł skupić się na interesujących go kwestiach. Zamieszczane tam teksty są już dłuższe i bardziej wyczerpujące, stanowiąc formę pośrednią między hasłowymi tekstami na stronie głównej, a rozwiniętymi wpisami blogowymi.
Dobrze dobrane czcionki mogą stanowić istotną przewagę nad tradycyjnymi krojami pisma.
Ekrany komputerowe mogą zapewnić odbiorcom żywe, w pełni nasycone kolory zdecydowanie łatwiej, niż w przypadku mediów drukowanych. A kolor jest jednym z najpotężniejszych dostępnych narzędzi komunikacji wizualnej. Warto wykorzystać więc odpowiednie barwy, aby wyróżnić swoją stronę i sprawić, że będzie kojarzona właśnie z tymi cechami, które szczególnie chcesz podkreślić. Odważne kolory są obecnie najczęściej wybierane przez projektantów. To właśnie te barwy kojarzymy z domem i wydają się nam naturalne. Możemy jednak w projektach pójść w stronę minimalizmu. W którym celwo kolory są stonowane. (czytaj więcej o minimalizmie w dalszej części)
Zwiększenie czytelności
Odpowiedni kolor może poprawić czytelność strony nawet o 40%. Sprawia, że wszystkie teksty są łatwiejsze do czytania i bardziej atrakcyjne wizualnie. Kolor jest jednym z pierwszych elementów, które nasze mózgi kojarzą z daną marką. Dlatego też często jest to pierwsza rzecz, która zwraca naszą uwagę. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Winnipeg nie pozostawiają wątpliwości. Przeciętny człowiek podejmuje decyzje w ciągu zaledwie 90 sekund od pierwszych interakcji z innymi ludźmi lub z produktami. Od 62% do 90% oceny na temat firmy i jej produktów opiera się wyłącznie na kolorach...
Tak więc ostrożne i przemyślane stosowanie kolorów może przyczynić się nie tylko do wyróżnienia produktów na tle konkurencji, ale także do wpływania na nastroje i uczucia potencjalnych klientów i decyzje zakupowe… Trafny wybór odpowiednich kolorów dla Twojej witryny może spowodować istotne zwiększenie ilości unikalnych użytkowników odwiedzających stronę i stały wzrost współczynników konwersji. Pomaga taże obniżyć wysokie współczynniki odrzuceń, spowodowane przypadkowymi wejściami takich użytkowników sieci, którzy niestety nie są niezainteresowani daną tematyką.
Minimalizm będzie nadal dominował w cyfrowym krajobrazie w 2019 roku. Dodatkowe animacje i subtelne efekty zanikania sprawią, że samo przewijanie stanie się bardziej wciągające. Dają stronom internetowym swobodę w prezentowaniu swoich treści, a jednocześnie zapewnią więcej kontrastu i wyraźnej typografii bez nazbyt wielu rozpraszających elementów. Niektóre z nich, zwłaszcza tekst, przechodzą z jednego obszaru strony do innego. Aby to rozwiązanie sprawiało odpowiednie wrażenie, projektanci dobrze wykorzystują przestrzeń, aby użytkownicy wiedzieli na jakie elementy mogą kliknąć i dokąd je one zabiorą.
Minimalizm stanowi prawdopodobnie jeden z najbardziej klasycznych i ponadczasowych trendów w projektowaniu sklepów i stron internetowch. Jego wybór związany jest często z estetyką. Im mniej elementów i treści na stronie internetowej, tym odbiorcy prościej będzie zapoznać się z jej treścią. Jeśli strona internetowa została zaprojektowana we właściwy sposób, pokaże użytkownikowi dokładnie to, czego szuka.
O posiadaniu wersji mobilnej strony www już nie trzeba nikogo przekonywać. Według najnowszych badań firmy Comscore użytkownicy mobilni spędzają ponad dwukrotnie więcej minut w Internecie niż użytkownicy komputerów stacjonarnych. To z pewnością dostateczny powód, aby zareagować na ich potrzeby poprzez stworzenie im wygodnego środowiska do przeglądania stron.
Mobile first
Jednak bywa tak, że strona mobilna jest traktowana przez właścicieli jako mniej ważna. Jeżeli jednak w Twojej branży 80% użytkowników to osoby używające telefonów, warto stronę mobilną wykonać ze szczególną starannością. Mamy wtedy pojęcie Mobile First. Czyli głównie stronę projektujemy pod użytkowników urzadzeń mobilnych. Co zmienia sposób patrzenia na etap przygotowania strony.
Trend
Sam sposób, w jaki ludzie szukają haseł w Internecie, wiele podpowiada na temat przyszłych trendów. Według Google ponad 48% wszystkich użytkowników zaczęło swoje poszukiwania na urządzeniu mobilnym. Ten fakt sam w sobie nie jest jeszcze powodem do niepokoju... Dopóki nie weźmiesz pod uwagę, że Google penalizuje w wynikach wyszukiwania strony, które nie są przyjazne dla urządzeń mobilnych.
Jak podaje sama firma, dostosowanie witryny do telefonów komórkowych będzie jeszcze szerzej wykorzystywane jako sygnał rankingowy. Ta zmiana wpłynie na wyszukiwanie mobilne we wszystkich językach na całym świecie, mając znaczący wpływ na nasze wyniki wyszukiwania. Według Google, dzięki temu użytkownikom łatwiej będzie uzyskać trafne, wysokiej jakości wyniki wyszukiwania, które są zoptymalizowane dla ich urządzeń. Wynika z tego, że każda firma musi zoptymalizować swoją stronę internetową dla urządzeń mobilnych. Brak dostatecznego nacisku na doskonalenie odbioru strony przez użytkownika mobilnego sprawi, że potencjalni klienci odejdą.
Niektóre firmy wykorzystują również unikalne ilustracje niestandardowe, aby zdefiniować swoją markę i wyróżnić swoją witrynę spośród innych. Grafiki mogą stanowić jedynie niewielki elementy estetyczny, powtarzający się na przykład na wizytówkach, lub stać się głównym motywem przewodnim witryny. Zdarza się, że zastępują nawet popularne slidery i tła poszczególnych podstron lub wpisów blogowych.
Ręcznie rysowane ilustracje w stylu retro doskonale pasują do nowoczesnych cyfrowych projektów, do których ostatnio przywykliśmy. Obecnie jest to jeden z najbardziej charakterystycznych wyróżników, jakie można spotkać w nowoczesnych witrynach www. Można się spodziewać, że ten trend zacznie się rozwijać w nadchodzących latach. Dobrze już teraz przyzwyczaić się do myśli, że rysunki i animacje staną się alternatywą dla tradycyjnych, klasycznych zdjęć produktowych oraz innych grafik strony.
Zapraszam do kontaktu
Mając 10 letnie doświadczenie w branży, znając temat zarówno od strony kreacji, programowania jak i marketingu, chętnie służę radą w wyborze najlepszej “drogi reklamowej” dla Państwa firmy.
Jestem praktykiem, cenię sobie przejrzystość oferty, dobry kontakt i zdecydowane działanie.
Łukasz Sochacki
właściciel
tel. +48 603-651-245
biuro@artso.pl
ARTSO
ul. Głogowska 132/140
60-243 Poznań
Formularz